Accelerator pedal sensor   Back            07-11-2008    Click on  photo's to enlarge them.

tekst in blauw geeft links aan naar onderliggende bladzijden


Beschrijving.

De gaspedaalsensor heeft als functie informatie over de stand van het gaspedal alswel de beweging van het pedal aan de computer te geven.
Bij mijn weten zijn er twee typen, een met twee variabele weerstanden APS2 [ tot VIN 607224] en een met drie variabelen weerstanden APS3.
Als bij de APS2 het pedaal wordt bedient neemt de spanning van de eene weerstand af en dat van de andere weerstand toe.
In de stationaire stand geeft een weerstand een nominale spanning van 4,2 volt en de andere 0,8 volt af.
Bij vol gas geeft de weerstand die bij stationair 4,2 gaf nu 0,28 volt en de andere nu 4,7 volt.
Bij de APS3 geeft de derde weerstand bij stationair 4,7 volt en bij volgas 0,28 volt; de daling van de spanning bij de deze weerstand treed later op dan bij eerste weerstand waardoor men zeker weet dat de pedal van stationair af is.

NB een andere bron zegt dat bij de Discovery vanaf VIN Number YA288371  en bij de Defender vanaf 1A605426 de APS3 wordt toegepast.

Aansluitingen.

Een 5 volt voeding, aarde en de uitgangen van de 2 of 3 variabele weerstanden.

Foutcondities.

Stekker bij pedaal wil wel eens niet goed vastzitten, slechte montage.
Sensor is nat.
Sensor is gebroken

Effecten.

Het MIL lampje gaat branden .
1. Auto loopt alleen stationair.
2. Vertraagde reaktie op bedienen pedaal.
3. ????????

Remedies.

Prijs.

Foto.

Opmerkingen.

Als de computer vervangen wordt, moet bij de APS3 de settings in de computer aangepast worden daar de computers afgeleverd worden met de instellingen voor de APS2.

Afhankelijk van de stand van de H/L-gearing-switch zal de ECU een ander reaktie gedrag van de motor vertonen op het bedienen van het gaspedaal.

Links.