Switch High/Low gearing.  Back            07-11-2008    Click on  photo's to enlarge them.

tekst in blauw geeft links aan naar onderliggende bladzijden


Beschrijving.

Aan de tussenbak zit de H/L schakelaar. Deze schakelt in de stand L naar massa. In de standen N en H staat de schakelaar open.
De ECU leest deze schakelaar uit en geeft dan een ander gedrag van de motor op het bedienen van het gaspedaal.

Tot ergens in 2002 was het zo dat in de stand

L - [Offroad/L-gedrag] de gasopname minder steil is dan bij H en de reaktie op snelle pedaalbewegingen wat gedempter is.
H - [Straat/H-gedrag] de gasopname steiler is en de reaktie op snelle pedaal bewegingen veel sneller is.

Sinds ergens in 2002  is het gedrag omgekeerd, in stand H L-gedrag en in stand L H-gedrag. Vermoed wordt ivm schokkerig gedrag in H stand welke op deze manier snel en goedkoop wordt onderdrukt.
Dit is bereikt door in de software van de ECU deze poort te inverteren. Dit leidt er ook toe dat bij het uitlezen van de ECU als de swich op H staat L gelezen wordt en omgekeerd. Of dit in de tussentijd is aangpast is onbekend.
 

Aansluitingen.

Zwart-witte draad op pin 33 van rode stekker[C0158] op ECU. Dit is een opencollector ingang op 12 Volt.

Foutcondities.

Stekker op schakelaar los.

Effecten.

Remedies.

Prijs.

> 100 euro.
Foto.

Opmerkingen.

Door er zelf voor te zorgen dat pen 33 aan massa of open is kan men zelf bepalen of gedrag H of L gebruikt wordt.

Links.

http://www.viermalvier.de/forum_php/showflat.php?Cat=0&Number=83853&page=0&fpart=1&vc=1