Rear sparewheel carier .    Main            07-11-2008    Click on the photo's to enlarge them.    

tekst in blauw geeft links aan naar onderliggende bladzijden


Eerste aanzet, voor meer info gewoon even mailen

Het reservewiel achter op de deur is niet optimaal, zeker in het terrein hebben de scharnieren heel wat te lijden. Om de achterdeur te ontlasten zijn er diverse reservewieldragers, waarvan de belangrijkste de zwenktypen zijn. Sommige modellen steunen af op de achterste drager van het frame, maar de meeste exemplaren zijn een soort poort die aan de rechterzijde via grote scharnieren aan de carrosserie zijn verbonden. Hierbij heb je in grote lijnen twee typen, een type waarbij de achterdeur aan het poortje is verbonden en de drager samen met de deur wordt bewogen, hierbij kan de achterdeur ook van binnen uit worden geopend. Een ander type, welke minder voorkomt en hier wordt getoond, is die waarbij het poortje niet aan de achterdeur is verbonden maar afsteund op de linkerzijde van de carrosserie waardoor dit type ietwat steviger is.

De scharnieren:

             

Boven scharnier        onder scharnier       detail scharnier       vervangende scharnier schroef.

Het draaiend gedeelte van de scharnier is helemaal uit metaal en voorzien van een smeernippel, tussen het draaiend en vaste gedeelte van het scharnier zitten kunststof schijven. Zelf heb ik de meegeleverde scharnierbouten vervangen door RVS inbusbouten waarbij de draad buiten de draad buiten het scharnier ligt.

Bevestigingsplaats onderscharnier.

    

Vanwege uitstekende delen van de LR is een rvs plaat gemaakt die voor vlak aanliggen van het scharnier zorgt.

Bevestigingsplaats bovenscharnier.

   

De linker ophanging.

Afhankelijk van de leeftijd van de LR zijn er voorbereidingen aanwezig voor de bevestiging van de pen. Bij de nieuwere typen is dit gebied versterkt en moet er veel gedaan worden om de pen te plaatsen.

Het eindresultaat: